Promluva ze 6. neděle velikonoční
Jestliže mě milujete, budete zachovávat má přikázání. A já budu prosit Otce, a dá vám jiného Přímluvce. Ducha pravdy (Jan 14, 15).
Nejzchytralejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil, byl had. Řekl ženě: „Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů v zahradě? Žena hadovi odpověděla: „Plody ze stromů v zahradě jíst smíme. Jen o plodech ze stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl: Nejezte z něho, abyste nezemřeli.“
Had ženu ujišťoval: Nikoli nepropadnete smrti. Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré
a zlé. Žena viděla, že je to strom s plody dobrými k jídlu, lákavý pro oči a slibující vševědoucnost. Vzala tedy z jeho plodů a jedla, dala také svému muži, který byl s ní, a on též jedl. Oběma se otevřeli oči: poznali, že jsou nazí. Spletli tedy fíkové listy a přepásali se jimi (Gen 3,1-7). Jaké byly následky tohoto prvotního hříchu pýchy našich prarodičů, je známo.
V evropské kultuře, ve filozofii, jak jsme si řekli minule, se od 18.stol. začíná uplatňovat zvláštní způsob myšlení a jednání. Člověk se staví na místo Boha a rozhoduje ve věcech, ke kterým nemá žádnou kompetenci, např. Potrat jako právo ženy neexistuje, zato však právo počatého dítěte na život ano.
Jak jsme si uvedli minule, papež František při své návštěvě v Maďarsku v úvodním projevu mimo jiné varoval před ideologickou kolonizací, tedy snahou určitých kruhů nenápadně vnutit společnosti ideologii gendru, která už ve své podstatě obsahuje lež o člověku, rodině a společnosti.
Pýcha jako nedostatek pravdy vykazuje ve své podstatě absurditu a pošetilost. V dnešním životě Evropy můžeme vidět jevy, které v sobě tuto absurditu obsahují: je to především každá válka, dále např. zcela nereálné způsoby, jak dosáhnout cíle ochrany životního prostředí.
Náš život s Kristem v Duchu Svatém tvoří naši základní křesťanskou i lidskou identitu. K této identitě ovšem patří také svědectví tváří v tvář této individualistické, požitkářské a sobecké kultuře. Velmi pěkně to zachytil sv. Lukáš ve Skutcích apoštolů. A sv. Petr v dnešním druhém čtení nám k tomu dává docela konkrétní návod.
mk